И зпълнителният директор на Volvo, Хакан Самюелсон, е категоричен, че „индустрията ще бъде електрическа“. Преди повече от четири години Volvo обяви, че ще премине изцяло към електрически автомобили до края на десетилетието. Но реалността скоро разкри, че навлизането на електромобили на пазара не се развива толкова бързо, колкото се надяваше компанията.
Оттогава шведите се отказаха от обещанието си да продават само електромобили след 2030 г. Новата им цел е плъг-ин хибридите и изцяло електрическите автомобили да представляват 90 до 100% от продажбите до края на десетилетието.
На този фон, Volvo вярва, че краят на ДВГ е близо. След като произведе последния си дизел преди около година и половина, автомобилният производител сега вижда срок на годност и за бензиновия двигател.
В интервю за Bloomberg, главният изпълнителен директор Хакан Самюелсон направи смела прогноза:
Индустрията ще бъде електрическа - няма връщане назад. В някои региони може да отнеме малко повече време, но посоката е ясна. След (около) 10 години всички автомобили ще бъдат електрически и ще бъдат по-евтини.“
Това е интересно твърдение, като се има предвид, че продажбите на електрически автомобили Volvo всъщност спадат. През първите осем месеца на годината компанията е продала само 90 326 автомобили без двигател с вътрешно горене, което е огромен спад от 24% в сравнение със същия период на 2024 г. Дори плъг-ин хибридите са спаднали леко, с един процент до 107 380 бройки. Моделите с чисто бензиново задвижване и меки хибриди отчитат спад от 7% до 253 376. Като цяло Volvo няма добра година досега, като общите доставки са намалели с 10% до 498 464 автомобила.
Въпреки това 74-годишният изпълнителен директор остава уверен, че Volvo може да се възстанови, ако направи правилните ходове. Самюелсон казва пред Bloomberg, че компанията трябва да пусне нови плъг-ин хибриди, които той описва като „електрически автомобили с резервен двигател“.
Не е ясно дали е имал предвид плъг-ин хибриди с дълъг пробег като новия XC70 или електрически модели с т. нар. range extender, които използват бензинов двигател като генератор на енергия.
Хакан Самюелсон вярва, че индустрията е на път към сериозно преструктуриране и докато някои „компании ще се адаптират към новите обстоятелства и ще оцелеят, други няма да го направят“.
Гледайки напред към електрическата ера, започваща около 2035 г., той прогнозира, че „две или три много силни китайски марки“ ще бъдат сред доминиращите сили, докато старата гвардия, или това, което е останало от нея, ще бъде принудена да се изправи пред нова реалност.
Тук ще напомним, че BMW и Mercedes заявиха открито, че забраната за продажба на нови коли с ДВГ през 2035 г. може да доведе до срив на цялата индустрия.
Високопоставени представители на автомобилните производители ще се срещнат в петък с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, за да обсъдят забраната, за която главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус каза, че „просто вече не е осъществима“.